Hoşgeldiniz  

Konfüçyüs’un Devlet Yönetimi Üzerine Sözleri!!!

admin | 11 Şubat 2017 | Bilim Adamları ve Kaşifler, Dünyadan, Eğitim, Felsefe, Genel, Siyaset

Tzu-chang, Konfüçyüs’e sordu: “İktidarı ele geçiren bir kişi halkını iyi yönetmek için ne yapmalı?”
Üstat yanıtladı: “Beş üstünlüğü yüceltirse dört kötülükten uzak durursa, halkını iyi yönetebilir.”
Tzu-chang dedi ki: “Beş üstünlükten neyi kastediyorsunuz?”
Üstat, “İktidarda olan bir kişi aşırı harcamalar yapmadan yararlı olabilirse, halkına bıkkınlık vermeyecek görevler verirse, istediği şeyi açgözlülük yapmadan alabilirse, gururlu olmadan saygınlık kazanırsa, ürkütücü olmadan yüce olabilirse,” yanıtını verdi.
Tzu-chang dedi ki: “Aşırı harcama yapmadan faydalı olmaktan neyi kastediyorsunuz?”
Üstat yanıtladı: “İktidarı elinde tutan halkı için yararlı işler yapar ve halk bundan yararlanırsa, bu, aşırı harcama yapmadan yararlı olmak değil midir? İyi işçileri seçer ve onları çalıştırırsa, bundan kim şikâyet eder? İstekleri devletin iyiliği için olursa, onu açgözlü olmakla kim suçlar? Halkı az olsun, çok olsun, ona hiç kimse saygısızlık etmeye cesaret edemez. Bu, gururlu olmadan saygınlık kazanmak değil midir? Kendine uygun elbise ve şapka giyer, bakışları da ciddi olursa, elbette saygı görür. Bu, korkunç olmadan yüce olmak değil midir?”
Tzu-chang sordu: “Dört kötü şeyden neyi kastediyorsunuz?”
Üstat yanıtladı: “Halkı eğitmeden onları ölüme sürüklemek, buna zulüm denir. Onları önceden bilgilendirmeden iş yüklemek, buna baskı denir. Acelesi olmayan buyruklar çıkarıp sonra bunların hemen yapılmasını istemek, buna gaddarlık denir. Genel olarak insanlara bir şey verirken ya da onları ödüllendirirken cimri davranmak, buna yersiz davranış denir.”

Üstat dedi ki: “Göğün buyruklarını bilmeden büyük ve üstün insan olma olasılığı yoktur.”

“Toplum kurallarını bilmeden kişilik sahibi olunamaz. Konuşmasını bilmeden, insanları tanımak olanaksızdır.”

Yao dedi ki: “Oh! Siz Shun, kişiliğinizde Gök’ün birçok buyruğunu taşıyorsunuz. Bunları sıkı tutun. Bütün dünyada (dört deniz içinde) kıtlık ve felaket olursa, göksel varlıklar ebediyen yok olacak.” Shun da Yü’ye verilen buyruklara göre davrandı.
Tang dedi ki: “Ben, Li, koyu renkli kurbanı sunma cesaretinde bulunduğumu sana bildiriyorum. O, en yüce Tanrı, sana günahlarımın affını isteme cesaretinde bulunamıyorum. Ey Tanrım, karanlıkta kalamıyorum. Onları yargılayan sensin Tanrım. Eğer ben suç işlersem, bu sana ve halkına yüklenmemelidir. Halk içinde bir suç işlenirse, bana yüklenmelidir.
“Chou büyük hediyeler dağıttı ve iyi insanları zenginleştirdi.
“Chou’nın her ne kadar yakın akrabaları varsa da, bunlar benim erdemli insanlarıma eşit değildir. Halk yalnız bir kişiye, bana, suçu yüklemektedir.
“O, bütün ölçüleri göz önünde tuttu, yasaları gözden geçirdi. Görevinden atılmış memurları yerlerine getirdi. Ve ülkede iyi bir hükümet kurdu.
“Yok edilen devletleri ve aileleri yeniden kurdu. Yalnızlığa çekilenleri yeniden görevleri başına getirdi. Böylece imparatorluk içinde halk ona bağlandı.
“Önem verdiği başlıca şeyler, halkın yiyeceği, yas ve kurban törenleriydi.
“İyilikseverliği ile o herkesi kazandı. İçten oluşu halkı kendine inandırdı. Ciddi çalışması ile başarısı büyük oldu. Ve adaletinden herkes memnun kaldı.”

Kaynak: Konfüçyüs; Erdemin Ardından Git,

 

247 Kez Görüntülendi.
Etiketler:
Yorumunuz
Konu hakkındaki görüşleriniz nelerdir?

© 2012 selosepet Tüm Hakları Saklıdır ~ İzinsiz ve kaynak gösterilmeden yayınlanamaz.
Başlığım